Lezen en spellen
Voor sommige kinderen is leren lezen en spellen uitdagender dan voor andere. Een kind kan bijvoorbeeld moeite hebben met de klanktekenkoppeling, woorden opsplitsen en samenvoegen of met automatische reeksen. Ook kan het verwerken van gesproken taal lastig zijn voor het kind. De boodschap wordt wel gehoord, maar heeft vaak wat langer de tijd nodig om verwerkt te worden. In de basis kan er sprake zijn van problemen in de spraak- en taalontwikkeling of van auditieve verwerkingsproblemen. Dit kan problemen geven bij de overgang van groep 2 naar groep 3, maar ook later in de schoolcarrière, in de vorm van problemen met lezen en spellen.
Als logopedist help ik om de auditieve vaardigheden (zoals klank-tekenkoppeling) te verbeteren en ouders de signalen te leren herkennen. Wanneer er bij het kind sprake is van auditieve verwerkingsproblemen of vermoedelijke dyslexie kan een audiologisch centrum verder helpen met het diagnosticeren van de problematiek.
Bij lees- en spellingsproblemen werk ik in de praktijk onder andere aan de hand van de methode ‘‘Taal in Blokjes’’. Deze methode biedt visuele en tactiele ondersteuning; leren door te zien en voelen. Het geeft meer inzicht in de klanken en de opbouw van woorden. ‘‘Taal in Blokjes’’ is een goede aanvulling op de verschillende taalmethodes die op scholen worden aangeboden. Door afwisseling met verschillende materialen en methoden streef ik erna om het kind positieve ervaringen te geven met lezen en spellen.
Hier help ik mee:
• De klank-tekenkoppeling ( juiste klank bij de letter)
• Woorden opsplitsen en samenvoegen
• Taalbegrip vergroten: gesproken taal herkennen, verwerken en begrijpen
• Auditieve vaardigheden vergroten
• Structuren/opbouw van woorden leren herkennen
• Begrijpend lezen